torsdag den 21. marts 2013

Anoreksi - NANNA


Det er sørgeligt men sandt.
Anoreksi er den mest dødelige psykiske sygdom og dermed fristes jeg til at sige at alle med anoreksi har psykiske problemer. Men kan det virkelig være sandt? Det kan ikke passe at min kusine på 12 år som er blevet erklæret for anorektiker er psykisk syge. En pige på kun 12 år… Hvordan kan hun have problemer, som fører til noget så forfærdeligt som anoreksi.

På nettet ser man oftest små reklamer eller fakta bokse, som er til for at skræmme livet ud af folk. Der findes grimme billeder af rygerlunger, mærkelige facts om fedme og diverse undersøgelser fra gallup. 5 % af den danske befolkning lider af spiseforstyrrelser. KUN 5%. Sådan et lille procenttal. Det kan aldrig ske for mig eller for den sags skyld nogle af mine bekendte. Men det gjorde det. Min søde kusine har fået anoreksi og skal være væk fra alt det hun kender, på et råddent hospital lang væk, til hun er rask igen. Det er sygt.

Men hvorfor overhoved få anoreksi? Jeg lavede en undersøgelse på facebook, hvor jeg fik min klasse til at svare på spørgsmål vedrørende mit emne anoreksi. Over  90 % troede at anoreksi udelukkende handlede om at være utilfreds med sit udseende og krop. Det var også mit umiddelbare gæt. Hvem har ikke prøvet det metode enten at stoppe med at spise, eller at brække sig efter aftensmaden? Åbenbart ikke så mange som jeg troede. I den samme undersøgelse på facebook fik jeg 12 af eleverne i min klasse til at svare på om de havde prøvet nogle af de overstående metoder, det var der 0 % der havde. Om de så er ærlige, ved jeg ikke. Jeg kunne godt forestille mig at nogle af dem ikke havde lyst til at svare på sådan et personligt spørgsmål på en offentlig side. Jeg kan ligeså godt være ærlig at sige at de metoder har været oppe og vende.
Men, men, men…Jeg elsker kulhydrater og dyrker for meget motion til at stoppe med at spise og jeg kan bestemt ikke få mig selv til at putte 2 fingre ned i halsen, for at brække alt det mad jeg lige har indtaget op, det er vidst til min fordel. Men hvorfor ellers gøre det? På den anden side ser man ofte magre personer, der er så spinkle og tynde at man er bange for at knække dem når man rører dem. De har ikke brug for at tabe sig. Tværtimod har de godt af at spise alt de forbudte usunde mad, som vi andre gemmer i krukker så man undgår at blive for fristet. Så må der jo være noget helt galt. På Kildehøj privathospitals hjemmeside står der:

Det handler i virkeligheden ikke om mad Det handler faktisk om følelser, og den måde anorektikeren håndterer mad på, er kun en lille del af det, og den del vi umiddelbart kan se. Det voldsomme og pinefulde kaos indeni, er der ingen der kan se, men det er det anorektikeren har et stort behov for at kontrollere. Det betyder blandt andet, at alle kroppens basale behov bliver kontrolleret og undertrykt. Er du sulten eller træt, undlader du at spise eller sove, du tager måske i fitnesscenter eller ud og løber en tur, og tager dermed kontrollen over kroppen.[1]
Så anoreksi er ofte forårsaget af lavt selvværd og et kæmpe behov for at være i kontrol med alt. Derfor er selve det med ikke at spise en kontrol ting som kan føles som en sejr når man kan se man bliver tyndere og tyndere.

1 kommentar:

  1. Hvis du vil vide mere om hvordan personer med spise forstyrrelser, tænker og hvordan de arbejder med at komme ud af det så kig på disse 3 blogs.
    Alle 3 omhandler piger der dagligt kæmper mod en spise forstyrrelse og hvordan de er kommet ud af den, hvordan deres hverdag som tidligere spiseforstyrret ser ud. :)
    http://www.miss-fail.com/p/spiseforstyrrelse.html
    http://hovedtilhjerte.blogspot.dk/
    http://kolboetteliv.blogspot.dk/2013/12/jule-bekymringer.html

    Det gør mig ondt at høre med din kusine! Men hun er ung og hendes krop er stærk, så med den rette hjælp er der lys for enden af tundlen! Hun vil blive rask!
    Selv udviklede jeg en spise forstyrrelse i samme alder og jeg er i dag 22. Jeg vil ikke sige at jeg er fri for tankerne men jeg er der hvor jeg har en hverdag, jeg bor alene og står for alt selv. Din kusine skal nok komme her til hvor jeg er! Støt hende, fortæl hende at du elsker hende. Men for guldskyld lad være med at nævn hendes vægt, ikke engang sig at hun ser god ud, hun kan tolke det forkert og vil næsten med sikkerhed høre at du siger hun er blevet tyk. Jeg holder mine finger krydset og håber på det bedste for din kusine, dig og resten af din familie!

    SvarSlet